RETTIGHEDSKORPSET

Flere undersøgelser viser, at mange børn og unge i Danmark ikke kender deres rettigheder og kun sjældent oplever at have indflydelse på deres hverdag i skoler, børnehaver, ungdomsklubber, botilbud mv. Samtidig efterspørger både forskning og børn og unge selv mere demokratisk deltagelse, respekt og mulighed for at blive hørt. Med det i baghovedet rejste en gruppe pædagogstuderende i foråret 2024 til Bolivia for at besøge to af International Børnesolidaritets samarbejdspartnere Alalay og Chasqui. Besøget hos organisationerne gav de studerende et unikt indblik i, hvordan børn og unges rettigheder kan omsættes til praksis og skabte et stærkt ønske om at bringe inspirationen med hjem. Rettighedskorpset bygger på et ønsket om at styrke børns handlekraft og deltagelse gennem en rettighedsbaseret metode, der klæder pædagoger og fagpersoner på til at arbejde med børns rettigheder i praksis. Målet er at skabe en praksis, hvor børn og unge ikke blot undervises i rettigheder, men oplever, at deres stemmer bliver platforme for forandring – i skolen, institutionen og samfundet. Rettighedskorpset består af flere indsatser blandet andet en uddannelse og en Guidebog med aktiviteter til at arbejde med børn og unges rettigheder i dagtilbud, skoler, specialtilbud mv..

Om uddannelsen

Uddannelsen er skabt for at styrke pædagogers mulighed for at arbejde med børns rettigheder. Gennem praksisnære aktiviteter og refleksioner får deltagerne konkrete redskaber, der kan overføres direkte til egen hverdag. Uddannelsen bygger på en forståelse af børn som aktive medborgere med ret til deltagelse, indflydelse og respekt. Samtidig inviteres de unge studerende til selv at tage stilling, søge indflydelse og bruge deres stemme – i uddannelsen, i praksis og i samfundet. Målet er at klæde fagpersoner på til at se, lytte til og handle med børn – ikke for dem. Når børn mødes som ligeværdige, bliver rettigheder levende i praksis.

Guidebog

Guidebog er tænkt som en inspirationsbank til rettighedsbaseret aktiviteter. Du kan bruge den som støtte til at finde de aktiviteter, refleksioner og metoder, der giver mening i netop din praksis eller for dig som pædagogstuderende. Materialet er fleksibelt og kan formes ud fra målgruppen, konteksten og dine egne faglige vurderinger. Brug det som et sæt byggesten, du selv kan sammensætte. Det vigtigste er, at arbejdet med børns rettigheder bliver relevant, engagerende og meningsfuldt – både for børnene og for dig.

  • "Dagsseminaret var godt struktureret med aktiviteter, oplæg og pauser. Indholdet var relevant, kroppen kom i spil, og vi fik hurtigt skabt et fællesskab iblandt os deltagere"

    Kursusdeltager

  • "Det fungerede godt, at vi havde meget praksis - altså at vi selv fik det i hænderne og selv prøvede metoderne i stedet for “bare” at høre om dem"

    Kursusdeltager

  • "Fedt at der både var mange øvelser på gulvet og tid til refleksion – og at de forskellige specialiseringer kom i spil"

    Kursusdeltager

  • "Det var velovervejet, meget lærerigt og givende"

    Kursusdeltager

  • "Alle får en stemme og bidrager til den fælles forståelse”

    Kursusdeltager

Hvis du vil vide mere om uddannelsen

Kontakt: Maria Palmvang: mp@ibssol.dk

Links til materialer

Download Guidebog
materialer til aktiviteter
resourcebank